Nr en titel | Spreker(s) | Divisie | Trefwoorden | Werkvorm | Bekijk |
---|---|---|---|---|---|
124 Psychologische Basisbehoeften van Pabostudenten in Blended Teacher Learning Groups | Ann de Vocht, Vrije Basisschool Sint-Ursula Lisp | Leraar & Lerarenopleiding | Teacher Learning Groups, Sociale configuratie, Psychologische basisbehoeften, Blended leren | Paperpresentatie | Bekijk |
239 Geautomatiseerde gepersonaliseerde feedback in het hoger onderwijs | Arjen de Vetten, Universiteit Leiden | ICT in Onderwijs & Opleiding | Learning analytics, Feedback, Hoger onderwijs, Advisory dashboards | Paperpresentatie | Bekijk |
327 Self-efficacy beliefs van universitaire docenten | Irene Douwes-van Ark, Rijksuniversiteit Groningen | Hoger Onderwijs | Self-efficacy beliefs, Universitaire docenten, Hoger onderwijs, Professionele ontwikkeling | Paperpresentatie | Bekijk |
353 Doorstroom naar en studiesucces in het hbo gerelateerd aan specifieke studentvariabelen | Ellen Klatter, Hogeschool Rotterdam; Wageningen Universiteit; Hans Mariën, IVA Onderwijs; Arjan van der Meijden, CAOP; Harm Biemans, Wageningen Universiteit (voorzitter); Louise Elffers, Hogeschool van Amsterdam (referent) | Beroepsonderwijs, Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap | Doorstroom, Studiesucces, Hoger beroepsonderwijs, Studentvariabelen | Symposium | Bekijk |
387 Blended onderwijs aan de UvA: Een overzicht van mogelijkheden en kansen voor de toekomst | Emma Vermeulen, Universiteit van Amsterdam; Bart van Loenen, Universiteit van Amsterdam; Suncica Bruck, Universiteit van Amsterdam | Hoger Onderwijs | Blended onderwijs, ICT, Docentrol | Paperpresentatie | Bekijk |
437 Leervoorwaarden van leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte in het vo/vso | Willeke Norder, Ivonne Douma, RENN4/Rijksuniversiteit Groningen; Sanne Kuijper, Rijksuniversiteit Groningen; Anke de Boer, RENN4/Rijksuniversiteit Groningen (voorzitter) | Onderwijs & Samenleving | Voortgezet (speciaal) onderwijs, Motivatie, Sociale inclusie, Executief functioneren | Symposium | Bekijk |
457 (On)gelijke routes op weg naar het hoger onderwijs: percepties van leerlingen over hun kansen | Benthe van Wanrooij, Universiteit van Amsterdam | Onderwijs & Samenleving | Toegankelijkheid, Hoger onderwijs, Leerlingpercepties | Poster in een Meedenksessie | Bekijk |
485 In balans naar de toekomst | Patricia Brouwer, Hogeschool Utrecht; Amber Walraven, Radboud Universiteit; Leonie Middeleek, Oberon; Wouter Schenke, Penta Nova; Ditte Lockhorst, Oberon (voorzitter); Mieke Koeslag-Kreunen, Hogeschool Utrecht (referent) | Leraar & Lerarenopleiding | Adaptief vermogen, Toekomstbestendigheid, Systeembewustzijn, Leraarschap | Symposium | Bekijk |
519 Balanceren bij toetsconstructie: de invloed van afbeeldingen op het beantwoorden van toetsvragen | Jorik Arts, Fontys Hogescholen | Assessment, Methodologie & Evaluatie | Multimedia, Assessment, Toetsing, Toetstoegankelijkheid | Paperpresentatie | Bekijk |
054 Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s | Melde Gilissen, SLO; Jeroen Bron, SLO; Anton Bakker, SLO; Lisa Bouman, SLO; Annette Koopmans, SLO; Jelle Kaldewaij, Kaldewaij Advies (voorzitter); Carla van Boxtel, Universiteit van Amsterdam (referent) | Curriculum | Onderwijsinhoud, Kerndoelen, Examenprogramma’s, Kwaliteit | Symposium | Bekijk |
646 Opvattingen van mbo-docenten over innoverend vermogen en gedrag, stimulerende factoren en contexten | Ceciel Korsmit, Landstede Groep | Beroepsonderwijs, Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap | Middelbaar Beroepsonderwijs, Innoverend vermogen, Mbo-docenten, Onderzoeksbox | Poster | Bekijk |
705 Versterking van de impact van onderzoek op onderwijsbeleid (DIVISIE SPOTLIGHT) | Edith Hooge, Onderwijsraad; Marion van Binsbergen, VBO; Ib Waterreus, OCW; Gerard Baars, NRO; Inge van der Heul, TK, DAO; Femke Gijssel, TIAS; Eddie Denessen, Radboud Universiteit Nijmegen; Lisa Sipma, NRO; Quirine van der Hoeven, OCW | Beleid & Organisatie / Onderwijs & Samenleving | Impact, Beleid, Co-creatie | Rapportpresentatie met discussie | Bekijk presentatie Bekijk mentimeter resultaten |
560 Netwerk van bacheloropleidingen bereidt zich voor op Vlaams gemoderniseerd secundair onderwijs. | Leen Alaerts, UCLL | Leraar & Lerarenopleiding | Lerarencompetenties, Veranderingsbekwaam, Grammar of schooling, Professioneel zelfverstaan | Poster in een Meedenksessie | Bekijk |
561 Kwaliteitsvolle leermiddelen: een rapid evidence assessment | Pieter Verachtert, Thomas More Hogeschool | Leren & Instructie | Leermiddelen, Didactiek, Effectiviteit, Literatuurstudie | Paperpresentatie | Bekijk |
575 Informeel leiderschap van leraren in het voortgezet onderwijs: always look at the bright side? | Harmen Schaap, Radboud Docenten Academie | Leraar & Lerarenopleiding | Informeel leiderschap, Ervaren leraren, Schoolorganisatie | Paperpresentatie | Bekijk |
576 Tijd voor Analyse van Onderwijskwaliteit | Ellen Klatter, Hogeschool Rotterdam | Hoger Onderwijs | Studiesucces, Ontwerpcyclus, Probleemanalyse, Onderwijskwaliteit | Paperpresentatie | Bekijk |
594 Professionele identiteitsontwikkeling van startende leraren in het eerste inductiejaar | Harmen Schaap, Radboud Docenten Academie | Leraar & Lerarenopleiding | Professionele identiteitsontwikkeling, Startende leraren, Inductie | Paperpresentatie | Bekijk |
702 Ongelijke verdeling van leraren over scholen als bron voor kansenongelijkheid? | Marc van der Steeg, OCW; Hugo Hopstaken, OCW; Tijana Breuer, Universiteit Maastricht; Tim Schokker, OCW; Frank Cörvers, Universiteit Maastricht; Stan Vermeulen, Universiteit Maastricht; Inge de Wolf, Universiteit Maastricht (voorzitter) | Leraar & Lerarenopleiding | Kansengelijkheid, Verdeling leraren | Symposium | Bekijk |
008 Relatie tussen onderwijskwaliteit en functiemix in het PO | Jos Verkroost, Verkroost | Beleid & Organisatie | Personeelsbeleid, Onderwijsresultaat | Paperpresentatie | Bekijk |
213 Sleutelfactoren van effectieve professionaliseringstrajecten voor schoolleiders | Els Tanghe, Universiteit Antwerpen; Wouter Schelfhout, Universiteit Antwerpen | Beleid & Organisatie | (Beroeps)professionalisering, Schoolleiderschap, Onderwijsontwikkeling | Paperpresentatie | Bekijk |
285 Samenwerken in het speciaal onderwijs bekeken vanuit verschillende perspectieven | Florianne Rademaker, Rijksuniversiteit Groningen; Carla Geveke, Hanzehogeschool Groningen; Christy Tenback, RENN4, Rijksuniversiteit Groningen; Anke de Boer, Rijksuniversiteit Groningen (voorzitter); Henderien Steenbeek, Hanzehogeschool Groningen (referent) | Onderwijs & Samenleving | Samenwerking, Speciaal onderwijs, Jeugdhulp, Integratie | Symposium | Bekijk |
399 Zijn studenten in balans na corona: een trendanalyse van welzijn en engagement. | Rutger Kappe, Hogeschool Inholland | Hoger Onderwijs | Studentenwelzijn, Student-engagement, Longitudinaal | Poster | Bekijk |
548 Een betere voorbereiding én landing op het hbo: een gepersonaliseerd 100 dagen-programma | Elke Tijhuis, Saxion University of Applied Sciences; Rilana Prenger, Saxion University of Applied Sciences | Hoger Onderwijs | Studentsucces, Studentwelzijn, Doorstroom en aansluiting, Studentcoaching | Paperpresentatie | Bekijk |
573 Probleemoplossingsvaardigheden van kleuters evalueren: Een scoping review | Joris van Elsen, Universiteit Antwerpen | Assessment, Methodologie & Evaluatie | Probleemoplossing, STEM, Kleuteronderwijs, Assessment | Paperpresentatie | Bekijk |
700 Balans door Samenwerkzaamheid in het Beroepsonderwijs | Frans de Vijlder, HAN University of Applied Sciences | Beroepsonderwijs, Bedrijfsopleidingen en Vakmanschap | Samenwerking, Cocreatie, Netwerken | Symposium | Bekijk |
57 De rol van docenten bij de mentale gezondheid van studenten in het hoger onderwijs | Rynke Douwes, NHL Stenden Hogeschool | Hoger Onderwijs | Docenten, Mentale gezondheid studenten, Rolperceptie, Rolverwachting | Paperpresentatie | Bekijk |
153 Programmatisch toetsen: naar een nieuwe balans tussen formatief en summatief | Bas Agricola, Universiteit Utrecht; Niels Bohnen, HAS Green Academy; Natalie Liebrechts, Saxion Hogeschool; Suzan van Ierland, HAS Green Academy; Lonneke Schellekens, Universiteit Utrecht; Liesbeth Baartman, Hogeschool Utrecht (voorzitter); Frans Prins, Universiteit Utrecht (referent) | Assessment, Methodologie & Evaluatie | Programmatisch toetsen, Ontwerpkeuzes, Zelfregulatie, Feedbackgeletterdheid | Symposium | Bekijk |
276 Werkplaats Onderwijskansen Arnhem Nijmegen: onderzoek en praktijk | Judith Stoep, Expertisecentrum Nederlands/Radboud Universiteit; Marianne van den Hurk, Radboud Universiteit; Mienke Droop, Radboud Universiteit/BSI | Onderwijs & Samenleving | Kansengelijkheid, Teacher Design Thinking, Werkplaats | Paperpresentatie | Bekijk |
339 De impact van Scholarship of Teaching and Learning (SoTL): een verkennend onderzoek | Svenne Groeneweg, Universiteit van Amsterdam | Hoger Onderwijs | Scholarship of Teaching and Learning (SoTL), Docentonderzoek, Docentprofessionalisering | Poster in een Meedenksessie | Bekijk |
348 Docentexpertise van academici: ontwikkeling in de tijd en samenhang tussen verschillende docenttaken | Esther van Dijk, UMC Utrecht/Universiteit Utrecht | Hoger Onderwijs | Expertiseontwikkeling, Docenttaken, Academici, Hoger onderwijs | Paperpresentatie | Bekijk |
389 Vergroten van student engagement in een leermanagementsysteem vanuit theorie en praktijk | Renske de Beijer, Hogeschool Inholland | ICT in Onderwijs & Opleiding | Leermanagementsysteem, Blended learning, Student engagement, Actief leren met ICT | Paperpresentatie | Bekijk |
420 Onderwijsachterstanden en ongelijkheid: weten we wat we moeten doen? | Martijn Meeter, Vrije Universiteit Amsterdam, Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam, Vrije Universiteit Amsterdam | Onderwijs & Samenleving | Onderwijsachterstanden, Ongelijkheid, Beleid | Paperpresentatie | Bekijk |
436 Studiekeuzeprocessen van eerstejaars hbo-studenten | Klaartje van Genugten, Zuyd hogeschool Nederland | Hoger Onderwijs | Studiekeuzeprocessen, Studiekeuze, Eerste jaar hoger onderwijs, Bindend studieadvies | Rondetafelgesprek | Bekijk |
447 Professionele ontwikkeling van leidinggevenden in het onderwijs: vormen en opbrengsten | Angela de Jong, Hogeschool Utrecht; Mees Kok, Hogeschool Utrecht; Wouter Schenke, Penta Nova; Rachel Verheijen-Tiemstra, Fontys Hogeschool; Loes van Wessum, Hogeschool Windesheim (voorzitter); Piety Runhaar, Universiteit Wageningen (referent) | Beleid & Organisatie | Professionele ontwikkeling, Schoolleiders, Leiderschap, Leiderschapsontwikkeling | Symposium | Bekijk |
515 Cohortanalyse van het onderwijs: van voor corona tot National Programma Onderwijs | Vincent Theeuwes, DUO | Onderwijs & Samenleving | Covid-19, Doorstroom, Cohortanalyse, NP Onderwijs | Paperpresentatie | Bekijk |
546 Met vertrouwen starten in een diverse school: een unieke diversiteitsstage in de lerarenopleiding | Leen Alaerts, UCLL | Leraar & Lerarenopleiding | Lerarencompetenties, Diversiteitsstage, Diversiteitscompetenties, Interculturele schoolcultuur | Paperpresentatie | Bekijk |
604 De rol van agency bij de implementatie van twee professionaliseringstrajecten voor leesonderwijs. | Lisa van der Sande, Vrije Universiteit | Leraar & Lerarenopleiding | Professionalisering, Leerkrachten, Agency, Implementatie | Paperpresentatie | Bekijk |
654 Leerlingen leren reflecteren, hoe begeleid je dat? | Josine Görtzen, TU Eindhoven | Leraar & Lerarenopleiding | Reflecteren, Begeleidingsvaardigheden, Procesgerichte feedback, Voortgezet onderwijs | Paperpresentatie | Bekijk |
656 Collaboratieve Docent Reflectie traject; leren procesgerichte feedback geven | Josine Görtzen, TU Eindhoven | Leraar & Lerarenopleiding | Reflecteren, Begeleidingsvaardigheden, Procesgerichte feedback, Voortgezet onderwijs | Rondetafelgesprek | Bekijk |
709 Wat zijn eigenlijk ‘domeinspecifieke aspecten’ van onderwijs? (DIVISIE SPOTLIGHT) | Olga Potters, Universiteit van Amsterdam; Hanno van Keulen, TU Delft; Ezra Niessink, Radboud Universiteit; Renske Bouwer, Universiteit Utrecht | Domein Specifieke Aspecten van Onderwijs | Domeinspecificiteit, Generieke vaardigheden, Boundary crossing | Symposium | Bekijk |
718 Balans tussen praktijk en onderzoek binnen Lerende Netwerken: Stedelijke Taalaanpak Almere | Jopie van den Berg, Passend onderwijs Almere Karin van Look, Universiteit Utrecht Chiel van der Veen, Windesheim Loes van Wessum, Windesheim | Lerend netwerken | Kom over de Brug | Bekijk | |
315 Betekenis geven aan schoolfeedback: welke attributies maken leraren en schoolleiders? | Jan Vanhoof, Uniersiteit Antwerpen; Evelyn Goffin, Universiteit Antwerpen | Beleid & Organisatie | Informatiegebruik, Schoolfeedback, Attributie, Gestandaardiseerde toetsen | Paperpresentatie | Bekijk |
Heb jij ook een presentatie geven op de ORD 2023 en wil je deze graag delen? Stuur deze dan s.v.p. in pdf naar ord2023@byease.nl.